woman‎Stien "Stien" Wageveld‏‎ [I74293]‎

Gehuwd ‎± 1962 (ongeveer 48 jaar gehuwd)
Huwelijks ID nr. 2 (22447)

met:

manPieter Cornelis "Piet" Bons‏‎ [I74292], leeftijd bij huwelijk ongeveer 23 jaar, zoon van Pieter Cornelis Bons en Antje Francyna de Haan‏.
Geboren ‎06 dec 1939 Sliedrecht, overleden ‎11 mei 2010 Breda in het Amphiaziekenhuis aan kanker‎, leeftijd 70 jaar, begraven ‎17 mei 2010 Oosterhout Nieuwe Bouwlingstraat. Beroep: scheepsbouwer / eigenaar P.A. Ruijtenberg scheepsbouw (Maasdijk Raamsdonksveer). Woonplaats: Weerdestein 75 4901CL Oosterhout
Op 2 februari 1907 vindt in Geertruidenberg de oprichting plaats van firma Theissing en Oostlander, een bedrijf dat zich bezighoudt met grofsmederij werkzaamheden en scheepsbouw. Begin 1908 trekt Oostlander zich terug en Theissing neemt de goederen en verplichtingen van Oostlander over.
De scheepswerf Firma Theissing raakt echter in zwaar weer en de, in Waspik gevestigde werf, firma P. en A. Ruitenberg heeft belangstelling voor de werf in Raamsdonksveer. Na een paar mislukte pogingen lukt het toch om de werf over te nemen. Op 12 juli 1909 wordt de overdrachtsakte getekend en de werf, die op dat moment een dwarshelling van 75 meter heeft, begint op gang te komen. De werven in Waspik en Raamsdonksveer zijn dan beide eigendom van vader Pieter Adriaan en zoon Jan Adriaan. Opvallend is dat in de archieven veelal de naam Ruitenberg of Ruytenberg wordt geschreven, terwijl in de overdrachtsakte de naam Ruijtenberg als schrijfwijze wordt gebruikt.
Op 1 mei 1980 wordt de scheepswerf wegens gebrek aan erfgenamen verkocht aan de heren P.C. Bons en C. Bakker. Het bedrijf wordt, mede vanwege de goede naam welke de werf in de jaren verworven heeft in de scheepsbouw, voortgezet onder de naam "B.V. Scheepswerf v/h P. en A. Ruijtenberg". Enkele jaren later wordt, na het overlijden van de heer C. Bakker, de werf volledig eigendom van de heer P.C. (Piet) Bons.
De heer Bons is geboren in Sliedrecht en heeft de liefde voor de scheepsvaart van huis uit meegekregen. Onder zijn leiding ontwikkelt de scheepswerf zich meer en meer en vergaart zo een grote groep vast klanten om zich heen. Inmiddels is de helling 110 meter en hebben ook steeds meer maritieme dienstverleners de weg naar de werf (inmiddels Offshore Ruijtenberg b.v. genaamd) gevonden. De zoon van Piet Bons krijgt de passie voor de scheepsvaart ook weer over van zijn vader en gaat op de scheepswerf werken. Op 11 mei 2010 komt de heer Piet Bons na een kort ziekbed te overlijden aan de gevolgen van kanker. De werkzaamheden worden nu voortgezet onder leiding van zijn zoon L.C. (Léon) Bons.
Kinderen:
1.
woman‎Marjolein Bons‏‎ [I74294]‎

2.
man‎Léon Bons‏‎ [I74295]‎
Beroep: directeur P.A. Ruijtenberg scheepsbouw
Ofshore Ruijtenberg staat garant voor maritiem vakmanschap

Het is geen alledaags gezicht: een 100 meter lang droogdok op het droge. Het was te zien aan de Donge tussen Geertruidenberg en Raamsdonksveer bij Offshore Ruijtenberg. Op de 110 meter lange reparatie-/dwarshelling ligt het dok dat voorheen van scheepswerf Grave was. De naam van de nieuwe eigenaar staat op grote spandoeken die zowel aan bak- als stuurboord te zien zijn: De Gerlien - van Tiem. Van de scheepswerf uit Druten heeft directeur Léon Bons van Offshore Ruijtenberg de opdracht gekregen de helft van het vlak (zo'n 800 m2) te dubbelen en diverse staal- en conserveringswerkzaamheden te verrichten. Volgens de planning werd het dok op 30 november opgeleverd. Daarmee maakt de werf uit Raamsdonksveer de woorden 'vakkundig en snel' wederom waar.

Helling
De geschiedenis van Offshore Ruijtenberg begint op 2 februari 1907. Toen vond de oprichting plaats van de firma Theissing en Oostlander, een werf die zich bezighield met grofsmederijwerkzaamheden en scheepsbouw. Een jaar later trekt Oostlander zich terug en neemt Theissing de goederen en verplichtingen van hem over. Theissingraakt echter al snel in zwaar weer; in 1909 neemt de in Waspik gevestigde werf firma P. en A. Ruijtenberg de scheepswerf met een dwarshelling van 75 meter over. Op 1 mei 1980 wordt de werf door gebrek aan erfgenamen verkocht aan de heren P. Bons en C. Bakker. (De uit Sliedrecht afkomstige Pieter Cornelis Bons was eerder, na jarenlang bedrijfsleider te zijn geweest van reparatiewerf de Merwede, op 26jarige leeftijd reeds directeur/medeeigenaar van de eveneens aan de Donge gelegen scheepswerf de Donge, voorheen firma D.P. van Suylenkom & Zn. Een werf die kort na 1850 de eerste ijzeren schepen bouwde.)
Na het overlijden van C. Bakker wordt de b.v. scheepswerf v/h P. en A. Ruijtenberg volledig eigendom van Piet Bons. Inmiddels is de helling 110 meter en vinden steeds meer maritieme dienstverleners de werf, die de naam Offshore Ruijtenberg heeft gekregen. Begin 2010 nemen zoon Léon (algemeen directeur) en dochter Marjolein (administratieve zaken) de scheepswerf over. Kort daarna overlijdt vader Piet Bons na een kort ziekbed.

Pontons
Naast de helling beschikt de werf over twee afbouwkades en een 'sectie-/nieuwbouwput'. De werkzaamheden zijn kort samengevat: reparatie en nieuwbouw van allevoorkomende binnenvaartuigen, kleinere zeeschepen, baggermaterieel en pontons. In navolging op de jarenlange ervaring in het bouwen van zeewaardige pontons voor onder andere Smit en Stemat besluit de werf voor rekening van een speciaal daarvoor in 2007 opgerichte dochteronderneming pontons te Het dok lag op de 110 meter lange dwarshelling.

bouwen.
Via deze dochteronderneming, Lema Rental Company b.v., (vernoemd naar de Ruijtenberg zich onderscheidt, zegt Tiem. Hij had inmiddels informakinderen van Piet Bons: Léon en Léon Bons: "We zijn innovatief, tie over ons ingewonnen bij diverse Marjolein) worden zeewaardige creatief, vakkundig en snel. Tevens schade-experts en die hadden posipontons verhuurd. denken we met de klant mee en tief over onze werf gereageerd." Léon Bons vertelt daarover: "De zowel in goede als in slechte tijden "Weer een dag later werd het conrekenen we eenzelfde, normaal tadrie door Offshore Ruijtenberg getract getekend en op 29 oktober is rief." bouwde pontons worden door het dok bij ons op de helling droog "We beschikken over een zeer ervaonze dochteronderneming vergegaan. We verrichten alle soorten huurd voor diverse projecten in ren en gekwalificeerd team medestaalreparaties van groot tot klein binnen- en buitenland. Het gaat werkers, die al zo'n 15 tot 35 jaar aan allerlei soorten schepen en bagom de Lucas en de Rens, beide 55 bij onze scheepswerf in dienst zijn. germaterieel alsmede verlengingen x 14 x 3 meter, en de Christha van Daardoor staan wij garant voor een en nieuwbouw. In de ruim honderd maar liefst 80 x 22 x 4,50 meter. De stuk maritiem vakmanschap. Klanjaar dat de scheepswerf in Raamsten komen bij ons terug en nieuwe namen zijn achtereenvolgens de donksveer bestaat, hebben we bijna kleinkinderen en echtgenote van klanten krijgen we via positieve 200 vaartuigen nieuw gebouwd en mijn vader Piet." mond-tot-mondreclame." duizenden reparaties verricht. DaarEen mooi voorbeeld vindt Léon onder veel bijzonder mooie projecten. Ik wil geen specifieke projecten Maritiem vakmanschap Bons de huidige opdracht voor de Léon Bons werkt samen met een reparatie van het dok van De Gerbenoemen, want dan vergeet ik welteam van tien goed gekwalificeerde lien van Tiem. "Wij vernamen dat licht een opdrachtgever; dat wil ik personen. In drukke tijden wordt ze in Druten op zoek waren naar voorkomen, want elke klant is voor het team uitgebreid met een vaste een werf die het vlak van het dok ons even belangrijk", stelt Léon groep ZZP'ers en onderaannemers kon dubbelen. Ik heb meteen conBons tot besluit. tot zo nodig dertig personen. tact opgenomen en de volgende dag zat ik al tegenover Frans van Op de vraag waarmee OffshoreBunker- en LNG 'schoolschip' Argonon microturbines die een verdamper in de procesbox aan de voorraadtank van de Argonon verwarmen, waardoor vloeibare LNG in gasvorm overgaat. De twee Capstoneturbines genereren tevens spanning op het boordnet en verwarming voor woning en/of lading.Samen op koers