man George Arnold Escher‏‎ #67326‎, zoon van Berend George Escher en Johanna Cornelia Pit‏.
Geboren ‎10 mei 1843 Leeuwarden, overleden ‎14 jun 1939 Arnhem‎, 96 jaar. Beroep: waterbouwkundig ingenieur / hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat. Woonplaats: Leeuwarden
Nederlands waterbouwkundig ingenieur die in Japan werkte (en daar nog st eeds bekend is als een van de Watermannen) en bij Rijkswaterstaat. Hij w as de vader van de graficus Maurits Cornelis Escher en de geoloog Beren d George Escher.

Escher werkte van september 1873 tot juli 1878 samen met onder andere Jo hannis de Rijke en C.J. van Doorn aan waterbouwkundige projecten in Japa n. Tijdens zijn verblijf in Japan ontwierp Escher in Mikuni ook een pier , en een achtkantig gebouw dat in 1879 werd gebouwd, en dat als school w erd gebruikt.

Na zijn terugkeer uit Japan werd hij waterbouwkundig ingenieur in Maastr icht. Als protestant slaagde hij er aanvankelijk niet in in het rooms-ka tholieke Maastricht een geschikte huwelijkspartner te vinden. Zijn aanst aande moest niet alleen protestant zijn, maar diende ook te voldoen aa n de vergelijking v = 1/2m + 10, waarbij v stond voor de leeftijd van d e vrouw, en m voor de leeftijd van de man.

Escher trouwde in 1882 met Charlotte Marie de Hartitzsch, met wie hij tw ee zoons kreeg. Nadat hij in 1885 weduwnaar was geworden trouwde hij i n 1892 met Sara Gleichman, met wie hij drie zoons kreeg. In 1898 werd Ma urits Cornelis geboren, hun jongste zoon. Escher werkte in die tijd in L eeuwarden en gaf sinds 1 december 1890 als hoofdingenieur leiding aan he t district Groningen en Friesland van de Rijkswaterstaat, en het gezin b ewoonde aldaar het Princessehof. Op 1 juli 1903 werd Escher daar hoofdin genieur-directeur van de directie Groningen en Friesland. In 1903 verhui sde het gezin naar Arnhem, waar hij dezelfde functie bekleedde bij de di rectie Gelderland en Utrecht van de Rijkswaterstaat tot 1 juli 1908.

Gehuwd ‎27 okt 1892 's-Gravenhage (46 jaar gehuwd)
Huwelijks ID nr. 2 (20219)

met:

woman Sara Adriana Gleichman‏‎ #67325‎, dochter van Johan George Gleichman en Johanna Justina van Hall‏.
Geboren ‎12 okt 1860 's-Gravenhage, overleden ‎27 mei 1940 's-Gravenhage‎, 79 jaar

Kinderen:

1.
man Johan George‏‎ #68797‎
Geboren ‎20 jun 1894 Leeuwarden, overleden ‎25 nov 1969 Haarlem‎, 75 jaar. Beroep: dichter / substituut-griffier gerechtshof Amsterdam
2.
man Arnold August Escher‏‎ #68796‎
Geboren ‎20 feb 1896 Leeuwarden, overleden ‎16 okt 1925 Meran (Italië) Ongeval tijdens bergbeklimmen in de bergen bij Meran.‎, 29 jaar, begraven ‎ Meran (Italië). Beroep: tekenaar / wertuigbouwkundig ingenieur
3.
man Maurits Cornelis "Mauk" officier in de Orde Escher, ridder in de Orde van Oranje-Nassau‏‎ #67327
Eigen code: BN, geboren ‎17 jun 1898 Leeuwarden om 07:15 uur (geboorteaangifte: Jan Lutje Beerenbroek, 49 jaar, beambte ter secretarie & Sijbe Wijbrands), overleden ‎27 mrt 1972 Hilversum‎, 73 jaar, begraven ‎30 mrt 1972 Baarn Nieuwe algemene begraafplaats Wijkamplaan. Beroep: kunstenaar / tekenaar / houtsnijder / lithograaf / graficus. Woonplaats: ‎20 feb 1941 Nicolaas Beetslaan 20 Baarn, In 1943 werd de woning aan de Nicolaas Beetslaan door de Duitser gevorde. rd en op oudejaarsdag 1943 verhuisde het gezin naar villa Ekeby, Van Hee. mstralaan 56. Midden jaren vijftig werd de grond van de villa verkavel. d en de heer Escher kocht een kavel en liet een huis bouwen. Na de verka. veling werden de huisnummers gewijzigd en woonde hij, vanaf 1955 op Va. n Heemstralaan 28. Hier heeft hij gewoond tot 1970. Hij is dus maar ee. n keer verhuisd na de oorlog, naar zijn nieuwe huis. .
.
Escher heeft in vele landen gewoond. Nederland, Italie, Zwitserland, Spa. nje, belgie en later weer nederlandzijn voor Escher een thuishaven gewee. st..
.
In de jaren '60 ging zijn gezondheid sterk achteruit, of dit kwam door z. ijn zware rookverslaving is ons niet bekend..
Zijn laatste levensjaren (vanaf 1969) woonde hij in het verzorgingshui. s 'Rosa Spier Huis' Esseboom 2, 1251 CP in Laren.

Bekend om zijn houtsneden, houtgravures en lithografieën, waarin hij vaa k speelde met wiskundige principes. Hij signeerde zijn werk met MCE.

Zijn gravures verbeelden vaak onmogelijke constructies, studies van onei ndigheid en in elkaar passende meetkundige patronen (vlakverdelingen) di e geleidelijk in volstrekt verschillende vormen veranderen. Enkele zee r bekende voorstellingen die hij tekende zijn ontworpen rond onmogelijk e objecten zoals de Penrose-trap. Pas in de jaren vijftig van de vorig e eeuw kreeg hij in bredere kring erkenning als kunstenaar, vooral in d e VS. Kristallografen en wiskundigen ontdekten in zijn werk symmetrieë n en thema's uit hun vakgebieden. Eschers grafische werk wordt vanaf 196 0 in wetenschappelijke (leer)boeken gebruikt.

In de jaren zestig werd zijn werk - tot zijn verbazing - vanwege de fant astische parallelle werelden door hippies en popsterren omarmd.
---------------------------------
Escher bracht zijn jeugd grotendeels in Arnhem door, waar het gezin sind s 1903 was gaan wonen. Voor hem was de HBS-tijd een nachtmerrie met al s enig lichtpunt de tekenlessen van F.W. van der Haagen. Deze ontdekte e n stimuleerde Eschers tekentalent en leerde hem de techniek van de linol eumsnede. Op aanraden van zijn vader volgde Escher in 1919 een architect enopleiding aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten te Haarlem . Daar werd duidelijk dat de bouwkunde hem niet lag, maar hij werd zee r geboeid door de lessen in grafische technieken van Samuel Jessurun d e Mesquita. Deze leraar herkende Eschers aanleg voor grafiek. Dankzij de ze man scakelde Escher over op de grafische opleiding. De Mesquita wer d zijn belangrijkste leermeester tot Escher in 1922 de School verliet. E scher zou tot de Mesquita in 1944 door de Duitsers naar een concentratie kamp werd weggevoerd en daar werd gedood, met zijn geliefde leermeeste r in contact blijven.

In 1922 vertrok Escher naar Italië. In 1923 vestigde hij zich in Rome. V an daaruit maakte hij vele studiereizen: naar Zuidoost-Italië, de Abruzz en, naar het zuidwesten, de kust van Amalfi. Hier ontmoette hij de Zwits erse Jetta Umiker, met wie hij in 1924 trouwde. Door de groeiende fascis tische macht verhuisden hij in 1934 naar Château d'Oex in Zuid-Zwitserla nd. Hij verbleef hier 2 jaar. Daarna, in 1936, vertrok hij met zijn vrou w, per vrachtboot langs de kust van Italië, naar Spanje. In het Alhambr a te Granada kopieerde hij uitvoerig de Moorse mozaïeken en die van La M ezquita te Cordoba. Van dan af aan zou Escher tot vaster vestiging dan t evoren komen: eerst in 1937 in Ukkel bij Brussel, van 1941 af voorgoed i n Nederland.

In de ontwikkeling van Eschers prentkunst zijn de in Italië ontstane rea listische landschappen en gebouwen, met de nadruk op hoogte, verte en di epte, een voorspel op de latere ongerijmdheden die na1937 Escher zo bero emd maken. Escher werkte voornamelijk in houtsnede, houtgravure en litho , die hij met groot vakmanschap beheerste. Deze technieken waren door d e zwart-witwerking het best geschikt voor het verwezenlijken van zijn be doeling. Van overheersend belang voor het uitbeelden was voor Escher d e symmetrie en de regelmatige verdeling van het platte vlak. In zijn stu dietijd bij De Mesquita was Escher hier al van vervuld. In de jaren twin tig werd hij door zijn halfbroer B.G. Escher, professor in de geologie , ingewijd in de geheimen van de kristallografie, met zijn kristallen i n de vorm van regelmatige veelvlakken als kubus, achtvlak, enz. In 193 6 werd Escher vooral geboeid door geometrische figuren die met aaneenges loten contouren tot in het oneindigeeen plat vlak kunnen vullen -zoals h ij dit zag op de majolicategels van het Alhambra. De gekleurde krijtteke ningen van deze Moorse geometrische patronen gebruikte Escher voor zij n eerste ongerijmdheden, waarvan hij, met grote vindingrijkheid, verschi llende soorten, vaak met humor uitgebeeld, ontdekte. Zo maakte hij in de ze geometrische patronen onder andere gebruikt van: Gedaanteverwisseling en of metamorfosen, Spiegelingen, Suggesties van afstand (hol en bol) e n Onmogelijke verbindingen.

In zijn Nederlandse periode -vanaf 1941 woonde Escher in Baarn -kwam d e roem pas laat. Zijn werk werd allereerst door wis-, natuurkundigen e n kristallografen op de juiste waarde geschat. In 1954 tijdens een inter nationaal congres van mathematici in Amsterdam, tegelijkertijd met een t entoonstelling van zijn werk in het Stedelijk Museum, begon zijn faam oo k tot in het buitenland door te dringen. Vooral in de Verenigde Staten w as zijn werk erg geliefd. Zijn unieke prenten werden veel in de reclam e gebruikt.
Zijn laatste levensjaren bracht hij in het bejaardentehuis voor kunstena ars door.