man Jacob "Jaap" Veerman‏‎ #70058‎, zoon van Pieter "Piet" Veerman en Geertje Tuijp‏.
Geboren ‎10 apr 1908 Volendam, overleden ‎19 aug 1985 Volendam‎, 77 jaar. Beroep: rijkswerkman. Woonplaats: Edam

Gehuwd ‎06 jan 1940 Edam (45 jaar gehuwd)
Huwelijks ID nr. 2 (21024)

met:

woman Marie "Marie" Steur‏‎ #70057‎, dochter van Cornelis "Crelis" Steur en Aaltje Veerman‏.
Geboren ‎12 aug 1904 Volendam, overleden ‎30 sep 1986 Lourdes (Frankrijk)‎, 82 jaar

Kind:

1.
man Piet Veerman‏‎ #70061‎
Eigen code: BN, geboren ‎01 mrt 1943 Volendam‎, 81 jaar. Beroep: zanger / gitarist / componist. Woonplaats: Volendam
Hij werd in 1964 bekend als zanger en gitarist van The Cats.

Dankzij zijn bepalende stemgeluid heeft hij een belangrijk aandeel geha d in de vorming van de palingsound.

Vanaf 1985 ging hij door met een solocarrière.

Hij ontving meer dan dertig gouden platen.

Geboren als enig kind van twee creatieve ouders, werd ook voor hem al sn el duidelijk dat zijn talenten op het artistieke vlak lagen. Van zijn mo eder leerde hij schilderen en van zijn vader muziek spelen. Zijn vader s peelde verschillende muziekinstrumenten, zoals blokfluit, mondharmonica , gitaar, sitar en banjo. Hij wist nog niet of hij iets wilde doen met s childerijen of in de muziek. Toen hij ongeveer twaalf was kreeg hij zij n eerste eigen gitaar in handen.
Naast zijn muzikale loopbaan is hij ook later blijven schilderen.

Veerman trok tijdens zijn jeugd veel op met zijn neef Jaap Schilder di e ook een gitaar had. Net als zijn neef leerde hij zich de akkoorden aa n door erbij te zingen. Samen vormden ze het duo The Everly Kosters. Dez e naam was een samensmelting van de bijnaam die beide neven in Volenda m dragen, De Koster, gecombineerd met de naam van de in die tijd populai re Everly Brothers. In een interview uit 1999 zei Veerman dat ze vaak li edjes van dat duo vertolkten. Zijn grootste voorbeeld was echter Ben E . King.
Tegenover Jip Golsteijn, schrijver van het boek De Cats, een Hollands su ccesverhaal uit 1973, verklaarde Schilder dat ook The Hi-Lo's tijdens hu n jonge jaren veel invloed op hen hadden gehad. Het waren vooral nog bes cheiden optredens en verder speelden ze vele avonden op het schoolplei n van de VGLO St. Willibrordus.

Medio jaren zestig werd Schilder door Cees Veerman (geen familie) en Arn old Mühren gevraagd zich aan te sluiten bij Electric Johnny & The Skyrid ers. Piet Veerman kwam op aandringen van Schilder mee[1] en ontwikkeld e zijn gitaarspel zodanig, dat hij leadgitarist werd en Schilder erna d e slaggitaar voor zijn rekening nam.

The Cats
Op een gegeven moment splitsten ze zich af en ging het viertal samen ver der als The Mystic Four. Hun naam wijzigden ze kort erop in The Blue Cat s en vervolgens in The Cats, terwijl ondertussen Theo Klouwer zich als n ieuwe drummer bij hen aansloot. Aanvankelijk was Cees Veerman de leadzan ger voor de singles. Vanaf Times were when, die een wijziging van de sti jl van The Cats inluidde, nam Piet Veerman deze rol op zich.

De wijziging van de stijl, met voor de stem van Veerman een belangrijk a andeel, luide een succesvolle periode in met de nummer 1-hits in de To p 40 als Lea (1968), Why (1969), Marian (1970), Where have I been wron g (1970) en Be my day (1974). De bestverkochte single was One way wind ( 1971) die op de derde plaats terechtkwam en verder ook hoge noteringen b ehaalde in België, Duitsland en Zwitserland.

The Cats worden gezien als de grondleggers van de palingsound, een ter m die door Joost den Draaijer van Radio Veronica werd bedacht en sindsdi en symbool staat voor veel uit Volendam afkomstige popmuziek. Veerman me moreerde jaren later over hun stijl: "Toen ik die oude banden beluisterd e, realiseerde ik me pas hoe 'eigen' ons geluid was ... Wij hebben vroeg er urenlang gerepeteerd om voor ons ieder afzonderlijk de juiste klankkl eur te bepalen ... In feite was dat monnikenwerk, omdat we bijna ieder w oord, iedere klank en iedere frase op een weegschaal legden en daar ee n besluit over namen."

In 1974 viel de band voor het eerst uit elkaar. Toen ze in 1975 net wee r bij elkaar waren, kregen de bandleden van EMI de mogelijkheid om solo- albums uit te brengen. Veerman kwam als eerste met een album, Rollin' o n a river. In een interview uit 1999 vertelde hij dat hij er nummers o p plaatste die niet door de mangel van The Cats kwamen. De andere bandle den waren niet blij met zijn album geweest, dat niettemin goud opleverde . Zijn gelijknamige single bereikte de negende plaats in de Top 40.

Daarna kwamen The Cats weer bij elkaar en brachten ze een single uit me t de toepasselijke titel We should be together. De successen waren echte r minder groot dan ervoor en in 1980 gingen de leden opnieuw uit elkaar . In dat jaar kwam hij als Piet Veerman and The New Cats met een nieuw a lbum, Back to you genaamd, en de single Living to love you. Nadat hij e n Arnold Mühren op een verzoek van een discotheekeigenaar ingingen om L a diligence te herschrijven en deze samen met El Paso uit te brengen, le idde dit werk opnieuw tot een comeback van The Cats.

In 1985 ging de band definitief uit elkaar. Op dat moment hadden de optr edens een zware wissel getrokken op de stembanden van Veerman. Na het la atste concert gebruikte hij zijn mond drie maanden lang niet anders da n om mee te eten. Veerman vertelde in 1999 dat het weinig had gescheeld , of hij had nooit meer kunnen zingen. De andere Cats wilden het voortle ven van de band echter nog langer rekken. De laatste scheiding van The C ats eindigde uiteindelijk bitter in een rechtszaak die de andere bandled en tegen hem aanspanden, maar niettemin verloren.