woman Francisca Dimphna Buijks‏‎ #41409‎, dochter van Adrianus Johannes "Janus" Buijks en Johanna "Anneke" van Seeters‏.
Geboren ‎08 mei 1920 Raamsdonk

Gehuwd ‎20 jul 1939 Raamsdonk (42 jaar gehuwd)
Huwelijks ID nr. 1 (15875)

met:

man Hubertus Arnoldus Leijten‏‎ #51476‎, zoon van Adrianus Leijten en Cornelia Maria Anna van der List‏.
Geboren ‎27 jun 1918 Ginneken en Bavel, overleden ‎27 apr 1982 Raamsdonksveer‎, 63 jaar, begraven ‎01 mei 1982 Raamsdonksveer. Beroep: schipper. Woonplaats: J128 Raamsdonksveer

Kinderen:

1.
woman Annie (doopnamen?) "Annie" Leijten‏‎ #51478
Geboren ‎na 1940 Graag aanvullen‎, maximaal 84 jaar. Beroep: schippersvrouw op de 'Aurora'
18 november 2015

Ze zaten altijd achterin de map met de meetbrief en nog steeds heeft Ann ie van Loon-Leijten de betalingsbewijzen van de stortingen van de premi e in het sloopfonds uit de jaren '80 en '90. Elk jaar heeft een ander kl eurtje. Ze was dan ook boos toen ze las dat het bestuur van BLN-Koninkli jke Schuttevaer van mening is dat het geld uit het reservefonds 'van nie mand is'.
Alle betalingsbewijzen van de slooppremie heeft Annie van Loon-Leijten n etjes bewaard. Bij elkaar stortte ze 28.000 gulden. En dat is geld is vo lgens haar wel degelijk van iemand. Van de schippers.
'Het geld hebben we als schippers zelf bijeen gebracht, en dat was nie t vrijwillig, maar verplicht', vertelt Annie die tot voor kort met haa r man Toon op het ms Aurora voer. 'Het geld is dus van de schippers en i k wil niet dat het wordt verkwanseld. Ik ben helemaal tegen al die wazig e zogenaamde groenprojecten. Dan gaat het geld naar allerlei zakkenvulle rs en die hebben het geld niet opgebracht. Dat deden wij, de schippers.'

Torenhoge kosten
De jaren dat ze de slooppremie moesten betalen, was volgens Annie een mo eilijke tijd. Niet alleen was er teveel tonnage in de binnenvaart, zoda t de prijzen ook toen al onder druk stonden, maar ook de gasolieprijze n en de rente waren torenhoog. 'We betaalden toen denk ik zo'n 14% rente . Dat betekende dat we elke maand duizenden guldens aan rente moesten be talen. En dan kwam die slooppremie er ook nog bij. We betaalden 2800 gul den per jaar. En je kon er niet aan ontkomen, want de controle was stren g. Het eerste wat de agenten van de politieboot deden was vragen of je h et betalingsbewijs van de slooppremie kon laten zien. En eigenlijk konde n we dat geld helemaal niet missen. Het was niet makkelijk. En als je n u dan leest dat het geld van niemand is, dan is dat bitter. We hebben 1 0 jaar lang betaald en dat betekent in totaal 28.000 gulden. Dat is ? 12 .600. Ik heb alle betalingsbewijzen nog, dus ik zou zeggen stort u maar . En graag met rente. Want wij hebben nooit nieuw tonnage toegevoegd.'

Van alle tijden
Slechte tijden in de binnenvaart, zoals de afgelopen jaren, zijn volgen s Annie van alle tijden. 'Ik denk dat we in al die tijd dat we hebben ge varen, maar een paar goede jaren hebben gehad. In de jaren '60 was er ge en droog brood te verdienen, in de jaren '70 was de oliecrisis, begin ja ren '80 zaten we ook in een crisis en begin jaren '90 was het ook flut . In 1975 was er een grote schippersstaking voor behoud van de Evenredig e Vrachtverdeling (EV) in Nederland en België, in Nederland staakte me n een paar weken, maar de Belgen hielden het negen weken vol. Wij lage n toen al die weken tussen die heel erg fanatieke stakers. We kregen toe n van de overheid 300 gulden per week om van te leven. Dat hebben we all emaal moeten terugbetalen.'

Uitholling
Zo'n 27 jaar lang voer Annie met haar man zand van de Beneden-Rijn en d e Maas naar Brussel. 'We hebben altijd prettig gevaren. We zijn overal a ltijd top behandeld. En ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was , maar de mentaliteit onder de schippers nu vind ik soms waardeloos. He t lijkt wel of de kennis van de schippers helemaal is verdwenen. Het i s soms bizar hoe de schippers met elkaar omgaan. Het veroorzaken van zui ging, tegelijk de sluis in willen, het lijkt wel of de kennis van goed z eemanschap is verdwenen en stuurmanskunst niet meer wordt bijgebracht. H et gaat gelukkig vaak wel goed, maar het lijkt wel of ze hun papiertje h alen en dan met te weinig ervaring gaan varen. Ik vind het een uithollin g van het beroep.'De laatste jaren voeren Annie en Toon met zand vanui t de hoogwatergeul in het Limburgse Lomm aan de Maas. En ze zagen de laa tste jaren langs de Maas de stenen verdwijnen en plaats maken voor natuu rvriendelijke oevers. 'Het is echt helemaal terug in de tijd. Toen ik i n de jaren '60 aan boord kwam, zag je al die afkalvende oevers al. Je ha d nog maar een smal geultje in het midden van de Maas. En hetzelfde zi e je nu weer gebeuren. Ik vrees dat bij Rijkswaterstaat ook steeds mee r kennis verdwijnt. Mensen doen maar wat. Dat geldt ook voor de afvalbak ken op de sluis. Ze staan gewoon nergens meer. Het is dat wij op Belgi ë voeren, maar als je op een verkeerde route zit, dan kan je je afval he lemaal niet meer kwijt.'

Wennen
Begin oktober stopten Annie en Toon met varen. De Aurora werd naar Belgi ë verkocht en ze wonen nu in een appartement in Geertruidenberg. En da t blijkt even wennen als schippersdochter. 'Ik weet niet wat ik de hel e week moet doen. Ze zeggen dat ik boodschappen moet gaan doen, maar da t kan ik toch niet de hele week doen?'

Bron: De Schuttevaer
2.
man Adrianus Johannes Leijten‏‎ #51477‎
Geboren ‎04 feb 1940 Raamsdonk‎, 84 jaar